Hello Mommy Monster

Hello Mommy Monster

Mikor kezdjük a meseolvasást?

2017. július 12. - Hello Mommy Monster

Dorka még nincs 10 hónapos, korrigáltan pedig még 8 sem, de már a pocakban mondókáztam és énekeltem neki. Amikor a kórházban az inkubátorban volt is sokat beszélgettem vele, elmeséltem neki mi van körülötte, mit történt velünk. A Péterfyben amikor már megfoghattuk, a mellkasunkon pihent, akkor énekeltem neki, amióta pedig hazahoztuk megállás nélkül mondókázunk, éneklünk és mesélünk. Az internet és a mondókás könyvek segítségével mindig újabbakat tanulok, amiket aztán megtanítok Dávidnak is, így már elég széles a repertoárunk.

Neki ugyan még csak a fürdős babakönyvei, és a puha babakönyvei vannak, no és egy pár mondókás könyv, tudjátok a leporello könyvek, amiből régen biztosan rajtam kívül mások is "várat" építettek. Az én régi mese könyveim már nagyon régen itt vannak, és csak arra vártak, hogy ismét elvarázsolják valaki képzeletét. Ugyan már nem mai darabok, és a mi irka-firkáink is tarkítják a lapokat, de mai napig emlékszem a kedvenc meséimre belőlük. Nekünk anya rengeteget mesélt, és emlékszem mielőtt iskolába mentem volna az ágyon ülve mondta, hogy jövőre már én olvashatok majd mesét a tesómnak, és borzasztóan féltem, hogy nem fogok tudni megtanulni olvasni ( ami az iskolában tanult módszer /Tolnai / miatt nehezen is ment, sokat sírtunk mire rájöttem a logikára, de sikerült ).

Vannak rövidebb és hosszabb mesék, a rövidebbeket zömmel végighallgatja, de leginkább még a képek kötik le. A rövid mesék közben is a képek alapján hozzáteszek, elterelem a figyelmét, például ha egy kisegérről szól a mese, megkérdezem tőle hogy csinál a kisegér, ki nem szereti a kisegeret és úgy folytatjuk a mesét. A hosszabbakat általában kétszerre olvassuk el, mert azokat jó esetben szépen továbblapozza, vagy keresztül mászik a könyvön, rosszabb esetben gyűrni kezdi a lapot, de olyan is történt hogy kitépett egy- egy részt a könyvből ( bár ekkor egyedül , felügyelet nélkül " olvasott" ). 
A mondókákat és a dalokat nagyon szereti, előfordul, hogy csak úgy nyugszik meg ha folyamatosan szinte levegővétel nélkül darálom a mondókákat legalább 20-30 percig, amikor már kiszáradt torokkal küzdök egy korty vízért, de nem hagyhatom abba mert egyből jön a jajveszékelés. Persze tudom ekkor sem konkrétan a mondóka és az énekek tartalma érdekli, hanem az én hangom nyugtatja meg. 
A könyveket is szereti, persze még nem tudja mi az, de a képeket nézegeti benne, és egy -egy mese nekem is segít, hogy újabb dologra tanítsam. Dávid folyton beleköt a mesékbe, megkérdezi , hogy ugyan ennek mi volt a tanulsága, vagy ez a mese arra tanítja, hogy hazudjon, egyszerre két " gyereknek" magyarázom olyankor a mese tanulságát. 
Amikor még Dorka a pocakban volt, akkor kerestem elő tesómmal a könyveket, amikor is elolvasott egy mesét, és megjegyezte , hogy ő most érti a mese lényegét így 25 éves fejjel, de vajon kiskorában is értette??!! Biztos vagyok benne, hiszen sok mesét hallottunk, sokat tanultunk és például Dorka is, és más kisgyerek is már ilyen korban tudja ha rosszat csinál, akkor egy mesét is megért ( persze a saját korosztályának megfelelőt ). 
Mivel egyébként is egész nap beszélgetek vele, ezért szerintem nem baj, ha éppen egy-egy "komolyabb" mesét is hall, hiszen a kommunikáció a lényeg, az, hogy választékos beszédet, történeteket halljon, s hogy egyáltalán kialakuljon a könyvek, mesék iránti szeretete. A mesék fejlesztik a beszédkészségét, a szókincse majd amikor már mond szavakat egyre gazdagabb lesz, és minket felnőtteket is szellemileg a könyvek tartanak életben, így az ő agyukra is mindenképpen csak pozitív hatást gyakorolhat. 
Úgy gondolom, hogy ő fogékony is ezekre, rengeteget "beszél" már most az ő kis babanyelvén, és amikor mondunk neki bizonyos szavakat, határozottan próbálja formálni őket. A kutya szóból annyi megvan, hogy Ku, és amikor a tya szótag következne, látjuk hogy suttogva, nagyon kis bizonytalanul de nagyon szeretné formálni és kimondani a "ty" betűt is. 
Dávid és én is sokat olvasunk/tunk - mert sajnos nekem időm nem engedi, amióta CsoDor megszületett egy könyvet sikerült elolvasnom - ezért nagyon boldog lennék ha ő is falná majd a könyveket és a képzelőereje, a fantáziavilága színes lenne. 
A Mommy Mia dobozban kaptunk kupont a Babilon könyvkiadóhoz, ahonnan biztosan rendelek neki Tili-toli könyvet, hiszen 40%-os kedvezménnyel vásárolhatunk , és nemrégiben ajándékba vettünk egy ismerős családnak egy babáknak való könyvet, azt mindenképp beszerzem itthonra is, mert nagyon tetszett. 
Már nagyon várom, hogy kialakuljon az esti alvási szokása úgy, hogy magától alszik el, azaz nem kell énekelnem neki, és hozzábújnom, hanem csak egy mese után szépen megtalálja a kényelmes alvópozíciót és álomba szenderül. Jelenleg ez a mesélés még nem működne sehogyan sem, mert amikor ágyba kerül még félhomályban is felpörög és megy kutatni, hogy mivel is tudna csintalankodni, nemhogy lámpafénynél...
Az én kedvenc mondókám:
Lassan jár a csiga-biga
Táskájában eleség
Várja otthon lánya s fia
Csiga-biga feleség
 
Dávid kedvence:
 
Nyuszi fülét hegyezi, 
a bajuszát pödöri.  
Répát eszik: ropp-ropp-ropp,,   
ugrándozgat: hopp-hopp-hopp! 
 
Nektek mi a kedvencetek?
  

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hellomommymonster.blog.hu/api/trackback/id/tr8014254681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása